Botswana, Mozambique en Soweto

23 mei 2010

We zijn weer thuis! Na 98 dagen door zuidelijk Afrika te hebben gereisd zijn we weer goed aangekomen in Breda. Jammer dat de trip afgelopen is, maar aan de andere kant is het ook weer fijn om thuis te zijn met alle gemakken van dien. Afrika is in ieder geval tot de laatste dag te gek geweest!

Om een indruk van onze laatste weken te geven plaatsen we nog even een laatste update. Vanuit Namibië zijn we nog een paar dagen in Botswana geweest. Ons voornaamste doel: de Okavango Delta. Dit is de grootste binnendelta ter wereld. De Okavango mondt niet zoals een normale rivier uit in zee maar waaiert uit in de Kalahari woestijn waar vrijwel al het water verdampt.

De delta staat echter vooral bekend als een van de mooiste natuurparken van Afrika met veel wildlife. In eerste instantie wilden we het gebied gaan verkennen met een ‘Mokoro’, een soort van kano. Maar wegens de overstromingen van de Okavango ging dat helaas niet door. Gelukkig vonden we een zeer goed alternatief. We hebben een vliegtuigje gehuurd en de Delta vanuit de lucht bekeken! Adembenemend mooi! Giraffen, buffels, olifanten, leeuwen enz., je zag ze met hordes tegelijk onder je.

Na Botswana hebben we de 4x4 weer ingeleverd in Windhoek, Namibië. Vandaar hebben we een lange bustrip gemaakt naar Mozambique om daar onze laatste anderhalve week door te brengen. Het land is bekend om zon, zee, prachtige stranden en lekker vers zeebanket. Ideaal dus om onze trip op een relaxte manier af te sluiten.

En wat een geweldig land; Mozambique swingt en ‘leeft’ aan alle kanten met overal mensen op straat. Iets wat voor ons zeer welkom was na de ‘desolate’ landen Namibië en Botswana. Heerlijk om rond te lopen en gewoon mensen te kijken, de foto’s zeggen je wel genoeg. In deze voormalige Portugese kolonie voelde je de mediterrane sferen nog hangen. We hebben vrijwel alle dagen doorgebracht in het strandplaatsje Tofo, vlakbij de provinciehoofdstad Inhambane. Jammer dat onze tijd er nagenoeg op zat, want we hadden graag meer van het land willen zien. Goede reden om dus nog een keer die kant op te gaan.

Terug in Zuid Afrika hebben we de laatste drie dagen ook nog afgesloten met een hoogtepunt; Soweto, de ‘beruchte’ township van Johannesburg. Ook weer een erg levendig geheel. Daar waar je in Johannesburg geen mens op straat ziet lopen (mensen gaan hun auto niet uit) loopt en hangt hier iedereen op straat. Vrijwel iedereen spreekt je aan: ‘hey brother and sista, welcome in Soweto man’. Voor de vele kinderen ben je een ware attractie. Ze bespringen je van alle kanten zodra ze je zien. Je voelt je trouwens ook wel ontzettend blank als je hier loopt, juist omdat je zo opvalt.

Het gaafste was nog wel een fietstocht door Soweto. We hebben daardoor een goede indruk gekregen. Zo wordt je geconfronteerd met armoede in de ‘hostels’, waar mensen in kleine 2 kamerhuisjes wonen zonder stromend water. Maar daarnaast zijn er ook welgestelde buurten met huizen die in Nederland niet zouden misstaan in een villawijk en waarin vele afrikaanse prominenten wonen zoals bisschop Tutu. We zagen weer een hoop uitersten dus. Ook de historie van Soweto is erg interessant. In het Hector Pietersmuseum krijg je een goede indruk van de studentenopstanden in 1976 in Soweto die een eerste inleiding vormden tot het einde van het apartheidtijdperk.

Goed, nu dus weer terug in Nederland. Tijd voor ons om alle geweldige indrukken nog een keer de revu te laten passeren en te overdenken. Gelukkig hebben we het zonnetje voor jullie meegenomen en begint hier volop de zomer. Jullie nog bedankt voor alle smsjes, telefoontjes en kaarten die we hebben gekregen voor onze thuiskomst. We merken zo dat we weer terug zijn in een warm nest!

1. Sharona:
    Heeey Zus en Jochem!!

Wat leuk om nog een laatste verhaal van jullie te lezen!! Heel erg leuk en ook weer ontzettend mooie foto's!! Jeetje, wat zijn die 3 maanden snel voorbij gevlogen, hè? Ik ben heel blij dat jullie terug kunnen kijken op een te gekke tijd...! Zitten jullie al weer helemaal in het Hollandse ritme? ;) Het zal wel weer even wennen zijn. Groetjes vanuit een op dit moment iets minder zonnig Zuid-Afrika... ;)

Liefs,
  2. Maikel, Nathalie, Danique, Marijn en HIlke:
    Hoi Hoi,

Welkom thuis!!! Wat een mooie kiekjes weer zeg! Fijn dat jullie zo genoten hebben!! Nu weer flink afkicken hiero? Gelukkig wel het zonnetje erbij dat scheelt.

Verder alles goed met jullie?

Groetjes van ons allen
  3. caroline:
    23 mei 2010
    Hey, Fijn dat jullie weer veilig geland zijn in ons kleine landje. Over 2 weken kom ik gezellig naar jullie toe en hoop ik nog veel meer van jullie te horen over jullie belevenissen. kus
  4. Mams en Paps:
    Heeee kids,

Het blijft schitterend, dat land iets onder het onze; Alleen dan wel iets warmer dan het onze ; dat dan weer wel. Aan een geweldige reis met schitterende momenten van mensen, cultuur, flora en fauna is welliswaar een eind gekomen maar de herinneringen blijven en die nemen ze jullie niet meer af. Ook jullie laatste fotosessie mag er weer zijn. We zijn blij dat jullie weer terug zijn op jullie vertrouwde nest in Breda; Een leuk en geweldig weerzien in Dusseldorf..............we zijn reuze benieuwd wat jullie volgende bestemming zal zijn; Daar kunnen jullie nog even over nadenken en tot die tijd.......................Enjoy jour memories !!!!!
  5. Petra & Paul:
    24 mei 2010
    Hi lieverds!

Te gek allemaal! Paul is helemaal jaloers op jullie vliegtripje :) Mooie kids foto's. CU soon!

Kus Pe
  6. Gerrit:
    11 juni 2010
    Hoi Jochem en Joice, welcome back. Mooi op tijd om in dit kleine landje mee te doen aan de verkiezingen. Ik wil jullie blog nog eens goed doornemen en evt met jullie de ervaringen opdoen. Het lijkt mij een schitterend land met prachtige natuur die ook op ons lijstje staat (ToDo). Wat een ervaringen zijn jullie toch weer rijker en na ik lees net niet de kaap van 100 dagen ;-) . Zijn jullie al weet een beetje 'ingeburgerd'? Straks volgt de hereniging met P&P en hebben jullie 100 dagen nodig om weer bij te praten...... Grtz GM
    p.s. er staat nog meer tekst bij P&P op de laatste blog.....