De eerste dagen in Zuid Afrika!

14 februari 2010 - Graskop, Zuid-Afrika

Ha iedereen! We zijn goed aangekomen in Zuid Afrika. Vanuit het vliegveld in Johannesburg zijn we gelijk ons campertje op gaan halen. En dat is me een exemplaar! Het is meer een omgebouwd busje met een graffiti van gekleurde bonen erop. Kortom, het ding trekt veel bekijks hier! Mesnen maken er een foto van of ze denken dat we iets verkopen.

Vanuit Johannesburg zijn we gelijk doorgereden in noordoostelijke richting naar Sabie. De tocht leidde ons door de Drakensbergen (niet te verwarren met de Drakensberg en Drakensberg Park bij Lesotho). Dat betekende gelijk dag 1 al een prachtige rit met verre uitzichten over bergen, rode rotspartijen en prachtige natuur. De eerste overnachting in Sabie was gelijk een gezellige. Met de hosteleigenaar Billy, een vrijgezelle ‘metalfreak’, en zijn maat Dylan hebben we onder het genot van een drankje gepraat over het leven in Zuid Afrika en… getafelvoetbald.

De tweede dag, afgelopen donderdag, was Joyce jarig. Dat hebben we gevierd met een lekkere brunch bij een van de mooiste watervallen die we ooit gezien hebben, Lone Creek Fall! S’avonds lekker samen uit eten geweest in een Portugees/Mozambikaans restaurant in het plaatsje Graskop. Jochem lekker aan de gamba’s en Joyce aan een flinke steak, mmm, een echt feestmaal.

Eerste indrukken van ZA…gelijk al een prachtig landschap en mooie natuur! De plaatsen waar je doorheen rijdt zie je veel zwarte mensen rondhangen (volgens Billy vooral door hoge werkloosheid) en lopen er geen blanke mensen op straat (die zie je alleen maar rijdend in hun auto’s). Alle huizen hebben een hoge muur of hek rondom hun erf. Tot nu toe worden we door iedereen, van welke afkomst dan ook, vriendelijk en open ontvangen. Veel vrolijke mensen.

Zaterdag hebben we met de camper een tocht gemaakt door Blyde River Canyon. Overweldigend was het. Uitzicht op een machtig landschap met grote rotspartijen. De spectaculairste rotsformatie genaamd de ‘drie rondavels’ hebben de vorm van oorspronkelijke zuluhutten, vandaar de naam. S’avonds hebben we lekker ‘gebraaid’ (= barbequen) bij ons hostel.

Vandaag weer een supermooie omgeving gezien. Het is overal om ons heen zo prachtig dat we blijven “oh-en”en “ah-en”, het verveelt geen moment, zelfs niet als je dezelfde weg 3x rijdt, je ziet elke keer weer iets anders. Heel veel “Titanic-op-de-boeg-staan”gevoel als je op een hoge rots over de machtig mooie canyon uitkijkt.

De komende dagen zullen we ons in het Krugerpark bevinden,  daar hebben we erg veel zin in! Hopelijk veel mooie dieren spotten.

Groeten en liefs, J&J

p.s., wegens de trage internetverbinding heb ik nog niet alle foto's kunnen toelichten. Die houden jullie nog tegoed.

1. Frouke:
    14 februari 2010
    Hee luitjes,
    superfoto's nu al en jullie zijn er net; hopelijk volgen er nog vele van deze mooie verhalen! Heel veel plezier daar in Zuid-Afrika!
    liefs Frouke
    PS> nog van harte Joyce!
  2. Henny van Engelen:
    14 februari 2010
    Hai J&J,

Ziet er allemaal heeel goed uit, vooral dat campertje lijkt mij wel wat! Leuk dat jullie meteen al een verslagje hebben geplaatst
    en de foto's van de omgeving zijn prachtig, ok van jullie natuurlijk ook!.
    Enne vandaag carnaval gevierd in de sneeuw............

Liefs Ton&Henny
  3. gabriele:
    15 februari 2010
    lekker on opvallend door afrika!!haha! Leuk campertje!Wat een mooie omgeving.Groetjes en veel reis plezier
  4. Mams en Paps:
    Hello J & J,
    Wat een geweldige foto's maar vooral een enigszins opvallend campertje; GEWELDIG !!! Het is alsof je in een snoepwinkel rijdt.
    Wat een magistraal land met een geweldige natuur. ........en dan te bedenken dat wij het met -8 gr moeten doen. Ook leuk maar dan tijdelijk.
    We wensen jullie een hele fijne tijd in dit geweldige land met zijn fotogenieke omgeving.
  5. willem:
    15 februari 2010
    fantastisch om te zien, ik ben ook in Drakensbergen geweest maar denk dat dat toch een ander wildpark is geweest zoals jullie al schrijven, mooie start, blijf genieten, vive le bonheur. groet willem (hier in den bosch is nu alles rood, wit en geel)
  6. Maikel, Nathalie, Danique, Marijn en HIlke:
    Hoi Hoi,

Super mooie foto's zeg!! Leuke verjaardag gehad daarzo? Ziet er geweldig mooi uit. Qua temperatuur is t daar beter dan hiero.

Veel plezier nog daarzo!

Groetjes van ons allen
  7. Sharona:
    16 februari 2010
    Wow!!! Ziet er geweldig uit! En jullie camper...! Wat een geweldig ding... Komen jullie mij daarmee opzoeken? Ooh, dan wil ik daar ook in rijden! Haha! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben...! Er zullen nog wel veel ah's en oh's komen. Alleen maar goed! Hey, geniet er van en tot heel gauw!

Liefs =x=
  8. Sharona:
    16 februari 2010
    Wow! Wat ziet het er gaaf uit! Mag ik straks ook in dat busje rondtouren? Hihi...! Echt goed om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Blijf genieten en tot heel gauw!

Liefs =x=
  9. Riet Prinsen:
    17 februari 2010
    Hallo Joyce,
    Kreeg je adres van Nathalie dat je in het verre Afr. van mij na zo lange tijd wat hoort is wel uniek!wens jullie een te gekke tijd daar.
    Groeten van je oud collega Riet Prinsen(LUVA)
  10. Harriët:
    18 februari 2010
    Hoi Joyce en Jochem ! Je kunt wel zien wie er in haar element is ;) Wat een schitterende foto's en wat een gezellige verhalen. Ik ben echt jaloers ! Vooral op jullie m&m's op wielen natuurlijk.
    Heel veel plezier en bedankt voor het delen van alle belevenissen.Groetjes, Harriët.