Van Lesotho naar Kaapstad

5 april 2010

Hé hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor alle toffe reacties die we van jullie hebben gehad via het weblog en de mail, super! Altijd goed om te horen hoe het met het thuisfront gaat. Zoals jullie merken aan de frequentie van onze weblog komen wij hier tijd te kort om achter internet te zitten, zoveel zien en beleven we. Kortom; we hebben nog steeds een supertijd in Zuid Afrika.

De camper hebben we al een tijdje geleden ingeleverd en we zitten nu bijna drie weken in Kaapstad en omgeving. Kaapstad is echt een wereldstad. Zoveel te zien en te doen. Zo zijn we op de Tafelberg geweest, hebben de beroemde Kaapse wijnen geproefd in Stellenbosch en Paarl, Kaap de Goede hoop bezocht, een tocht naar de Cederbergen gemaakt, van de stranden genoten (want het is nog steeds mooi zomerweer), en ga zo maar door. Maar bovenal genieten we van de ‘vibe’ hier. De kleine dingen die je om je heen ziet gebeuren en de gesprekken die je hebt met allerlei soorten mensen die je tegenkomt op straat, in de hostels, bij een festival, in de locale minibus taxi’s, winkeltjes en andere plaatsen.

We trekken hier uiteraard veel op met Sharona, Joyce d’r zus. Leuk om haar weer te zien! Sharona loopt een paar maanden stage in Kaapstad bij een opvangcentrum voor chronisch zieke kinderen (check http://www.stjosephshome.org.za/ ) voor haar studie pedagogiek. Goed werk dus! We zijn ook een dagje bij haar stage gaan kijken. Er zitten kinderen in alle leeftijdscategorieën. Veel van hen hebben HIV / Aids en sommigen zijn ook wees of zien hun ouders niet meer. Heftig dus, en dat ervaar je ook wel als je binnenkomt. Het gekke is echter dat zodra je de kinderen benaderd al deze ellendige ziektes niet meer zo beleefd. Net zoals alle andere kids hier in Afrika klimmen en klauteren ze op je, lachen ze, spelen ze, dansen ze enz. Vooral veel lol gehad dus. Ongelooflijk hoeveel levenskracht die kleintjes blijven houden!

Omdat Kaapstad zo ‘werelds’ is lijkt het in eerste instantie alsof je weer helemaal terugbent in de westerse wereld met alle luxe winkels en faciliteiten. Wij beleefden het in ieder geval zeker zo na onze reis door ‘zwart’ Zuid Afrika, Lesotho en Swaziland. Toch krijg je hier als je verder kijkt ook het ‘echte’ Afrika gevoel snel terug. Alleen al als je zoals ons gebruik maakt van het lokale openbaar vervoer; de minibus-taxi’s. Kleine witte toyotabusjes volgepropt met soms wel 20 mensen die door de stad en omgeving sjezen (en als er van die Afrikaanse ‘big momma’s’ tussenzitten kun je wel voorstellen dat het er helemaal lekker knus is).

Ook zijn we afgelopen weekend naar Khayelitsha geweest, de grootste township van Kaapstad met ruim 1,2 miljoen inwoners. Echt gigantisch. We hebben middenin Khayelitsha overnacht in een backpackers. Met de eigenaar (Labo) en zijn vriend (Vic) hebben we rondgewandeld door een deel van de township waarbij ze veel uitlegden over de manier van leven, met name die van de Khosa stam waar ze zelf toe behoren. Ze hebben echt nog superveel tradities, die in onze ogen soms vreemd over komen. De woningen in Khayelitsha variëren van golfplaten krotjes tot volwaardige huizen. Ons viel op dat de basis levensomstandigheden over het algemeen nog opvallend goed zijn (zo hebben ze stromend water en elektriciteit). Maar je kunt er niet omheen dat er ook veel ellende is in Khayelitsha. Hoog drank- en drugsgebruik, een hoog percentage mensen dat met HIV besmet is, criminaliteit en een hoge werkeloosheid. Aan de andere kant zie je weer hele mooie dingen terug waar wij westerlingen steeds meer van vervreemd raken, met name de menselijke kant en het gemeenschapsgevoel. De ‘community’ zorgt voor elkaar en staat voor elkaar klaar. S’avonds hebben we ook van het nachtleven van Khayelitsha geproefd. Vic nam ons mee naar een van de vele dranklokalen, winkeltjes in een soort van container met een drankbalie en een zitgedeelte. De mensen vlogen letterlijk op ons af om met je te praten. Leuke avond gehad met soms heftige gesprekken. Zo vroeg een met HIV besmette vrouw aan Joyce of zij haar kind mee kon nemen naar Nederland voor een beter bestaan. Tijdens het uitgaan kregen we overigens een goed beeld van het drankprobleem want veel van de mensen waren te dronken om een fatsoenlijk gesprek mee te voeren. Trouwens, voor onze reis dachten we dat je alleen maar townships had in de grote steden zoals Kaapstad en Johannesburg. Maar hier rondreizend door het land zie je dat vrijwel iedere plaats, groot of klein, een township heeft.

Naast Kaapstad hebben we de afgelopen tijd nog veel meer gedaan. Zo zijn we na de Drakensbergen terug gegaan naar Lesotho waar we te paard een tocht hebben gemaakt het bergachtige binnenland in. Paardrijden en besturen was voor ons trouwens wel even wennen want dat hadden we nog nooit gedaan. Ook dit was een geweldige trip waarbij we hebben overnacht in een traditioneel Besotho dorp in de bergen (zo afgelegen dat het ook alleen maar per paard of lopend bereikbaar is). We zijn in Lesotho overdonderd door de machtige natuur en de gastvrije Besotho mensen.

Vanuit Lesotho zijn we via de Grote Karoo (het droge en vooral lege binnenland van Zuid Afrika), Tsitsikamma National Park (waar we met de camper direct aan de zee stonden), de Gardenroute langs de zuidkust (met een fantastisch verblijf in de kustplaats Wilderness) en de kleine Karoo (weer indrukwekkende landschappen en overnacht in een wigwam tent) drie weken terug in Kaapstad beland. Maar voor een impressie van al die plekken verwijs ik vooral naar de foto’s, want anders zijn jullie morgen nog aan het lezen ;).

Oké, tot zover weer even. And last but not least, morgen nemen we vanuit Kaapstad de bus naar Namibië om daar het tweede gedeelte van onze reis voort te zetten. We hebben er zin in, yeah!!

Cheers,  J&J

p.s. sommigen van jullie hebben aangegeven dat ze hun reactie niet terug zien op het weblog. Dit komt waarschijnlijk omdat je dan een reactie hebt gegeven onderaan een foto. Als je de reactie niet terug kan vinden bij de weblog, kijk dan maar een even terug bij de foto’s. Daar vind je hem weer. Wees in ieder geval niet teleurgesteld want wij krijgen alle reacties te zien!

1. Petra & Paul:
    Hi J&J,

Weer prachtige foto's en verhalen! Dat wordt idd heeeeeel lang bijpraten :)

Dikke kus P&P
  2. Andrea:
    Hey!

Wat een superverhalen allemaal zeg! Hier bij GE worden we er jaloers van ;-)

Genietse van deel 2!

Liefs,
    Andrea
  3. Elke:
    6 april 2010
    Erg gaaf allemaal, wordt er natuurlijk wel een beetje jaloers van!
    Mooie foto's en jullie hebben echt al veel gedaan.

Heel groetjes uit het zonnige Breda vandaag! - Elke
  4. Sharona:
    Heeey!!

Zo, jullie zitten nu alweer een paar uurtjes in de bus op weg naar Namibië! Ik vond het super dat jullie er waren! We hebben echt een leuke tijd gehad samen. Heel veel plezier tijdens jullie tweede deel van de reis!

Liefs =xx=
  5. Mirjam:
    6 april 2010
    Wat een mooie foto's weer! Leuk te zien zo samen met Sjon! :) Geniet nog van jullie reis! Groetjes Mirjam
  6. Angela:
    He Jo&Jo,

Wat een geweldige foto's. Ik wist niet dat het daar zo mooi was. En jullie stralen met jullie bruine kupkes!!! Ik kon mijn berichten ook niet terug vinden, maar fijn dat jullie ze wel kunnen lezen.
    Veel liefs uit 's-Hertogenbosch
  7. caroline:
    6 april 2010
    Hey reizigers. Ik zat echt weer te wachten op een berichtje van jullie. Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken. Wat is je zusje groot man, dat is echt lang geleden dat ik haar gezien heb!
    Mooie foto;s joh. Hoe ervaren jullie de bevolking en de cultuur? Voelen jullie je veilig? Ik ben benieuwd wat jullie van Nambie vinden omdat ik daar ook heen ga. Nou heel veel plezier, geniet.
    En zoals ik elke keer tegen daniel zeg........LEEF JE DROMEN!!
    kus ca
  8. Mams en Paps:
    Heeee Kids;
    Inmiddels onderweg naar Namibie in een tocht van 20 uur; Kunnen jullie nog eens rustig overdenken wat je inmiddels hebt meegemaakt de afgelopen periode en...............natuurlijk het dromen wat je nog denkt te gaan meemaken de aankomende tijd. Een geweldige tijd hebben jullie achter de rug; wat een geweldige foto's weer !!! Leuk te ervaren dat "groot"en imposant niet altijd de belangrijkste faktoren behoeven te zijn; Klein en cultuur- en mensgericht kan zeker even "fijntjes"zijn.
    Geweldig dat jullie zo genieten.
  9. Baukje:
    Hey J&J,

Goed om weer een berichtje van jullie te zien !!! Het roept vanalles op: herinneringen, het reisgevoel, het gevoel van ZA, heimwee maar bovenal heerlijk om jullie zo blakend gezond, bruin, happy en avontuurlijk bezig te zien daar in het mooie Zuid-Afrika. Ik zeg: GENIET GENIET GENIET en wij worden baie blij van van jullie skon foto's.

Dikke kussen Bauk

P.s. Nemen jullie voor mij zo'n mooi klein afrikaantje mee?
  10. Marcel:
    10 april 2010
    Is een goed teken dat de frequentie van jullie blogs wat achterblijft. Je bent daar om te genieten. Alle mooie verhalen hoor ik dan ook graag bij terugkomst. Ondertussen draait hier alles gewoon door. Vorige week een echte 'flandrien' geworden tijdens een totaal verregende en verhagelde Ronde van Vlaanderen (toertocht) met als klapstuk 'De muur' van Geraadsbergen'. Volgende week de Amstel Goldrace en dat heb ik weer even wat rust.
    Met Deb ook alles OK. Maandag alweer 18 wk zwanger. De kinderkamer is inmiddels gekocht. Wordt nu echt serieus!!

Groetjes.
    Marcel
  11. simone:
    11 april 2010
    Ha genieters!

Geweldige plaatjes!
    Dat paard staat je goed Joyce, haha.
    Goede reis verder.

Tot horens.
    Liefs Simone
  12. Youri & Denise:
    12 april 2010
    Hé Bochel en Joyce

Ziet er allemaal fantastisch uit hoor daar!!! Echt geweldig.
    Geniet ervan; voordat jullie het weten zijn jullie weer thuis.

Groeten,
    Youri, Denise en Olivia
  13. Stijn en Maartje:
    20 april 2010
    He Jochem en Joyce,

Wat een gave verhalen en foto's allemaal. Wij zijn jaloers!!
    Geniet ervan!!

groetjes Stijn, Maartje en Janne
  14. Petra & Paul:
    22 april 2010
    Hi,

Wat horen we nu: hebben jullie 24 soorten wijnen geproefd? Dat moeten heel wat wijnhuizen zijn geweest!!! Nemen jullie een voorraadje mee want ik sta hier droog, bijna enkel bier hier :(

Maar Borneo is fantastisch, de afgelopen dagen alleen maar mn bikini aangehad en gesnorkeld (in Mabul & Sipidan), dus achterkant bruin & voorkant wit. Daar gaan we aan werken want we zijn weer op weg naar de volgende eilanden!

Dikke kussen