Namibië

26 april 2010

We zijn alweer ruim 3 weken in het prachtige Namibië. Vanuit Kaapstad zijn we met de bus direct naar Windhoek gereisd, om vervolgens deze hoofdstad van het land zo snel mogelijk weer te verlaten (maakte dus niet echt indruk op ons dus). In Windhoek hebben we wel de basis voor onze trip door Namibië en Botswana geregeld: een 4x4 terreinwagen met daktent (Toyota Hilux). Een stoere machine waarmee we tegen alle mogelijk wegen en ruige velden opgewassen zijn.

Onze indruk van het land is super. Het is groot en dunbevolkt (meer dan 20 x Nederland met slechts 2 miljoen inwoners. Dat betekent dat je grote aftanden rijdt van dorp naar dorp (gemiddeld 100 kilometer). Onderweg kom je met geluk een paar tegenliggers tegen, maar voor de rest niets wat ook maar iets met mensen te maken heeft. Een dorp is vaak ook niet meer dan 3 huizen, een kiosk en met geluk een tankstation (daarom altijd tanken als je er een tegen komt). Meeste wegen in Namibië zijn overigens gravel, maar wel goed berijdbaar.

Maar bovenal: Namibië is overweldigend mooi met landschappen en natuur die zijn weerga niet kennen. Soms lijkt het net of je op een andere planeet bent! Zo zijn we op ons pad tegengekomen:

• het bizarre kokerbomenwoud in Keetmanshoop;
  • Fish River Canyon, een verbluffend uitzicht over de op een na grootste Canyon ter wereld (na de Grand Canyon in de USA);
  • De ultieme woestijn ervaren bij het doorkruisen van de Namib Desert (en uiteraard hebben we daarbij ook de wereldberoemde Sossusvallei niet gemist);
  • Etosha National Park, hier zie je niet hier en daar één beestje vanuit je auto, maar hordes zebra’s, giraffen, antilopen en olifanten tegelijk drinkend bij een waterpoel.

Het afgelegen Kaokeveld in het noordwesten maakte ook veel indruk. Dit stuk van het land is alleen met 4x4 bereikbaar. Volgens ‘de kenners’ is dit de nog de enige echte ‘wilderness’ in Zuidelijk Afrika. Hier leven mensen met hun vee en de wilde dieren nog door elkaar in de pure natuur. Het land is er niet verkaveld of doorsneden met hekwerken. We ondervonden de wilderness trouwens op een mooie manier aan den lijve toen bleek dat er s’nachts vier leeuwen op een paar meter afstand onze campsite zijn gepasseerd terwijl wij lekker lagen te slapen. Maar ook onderweg zie je veel wildlife, wat een extra mooi gevoel geeft als je beseft dat dit ‘echt’ is en geen ‘gemaakte wilderness’ door een nationaal park of reservaat. We verbleven in het plaatsje Puros, waar we met een plaatselijke gids dorp en omgeving hebben verkend. Puros is zoals de andere plaatsen in het noorden primitief en bestaat uit niet meer dan tientallen houten ‘hutjes’ waarin de mensen wonen. We stonden in Puros nagenoeg zonder benzine, waarbij we het even benauwd hadden omdat er in 120 km omtrek geen tankstation was. Maar we vonden gelukkig een locale benzinedealer met een paar vaten benzine voor z’n hutje (in de brandende zon). Met een tankbeurt op z’n Afrikaans konden we onze tocht dus voortzetten (zie de foto’s van de tankbeurt, erg grappig).

Hopelijk blijft de Kaokeveld regio zo puur als het nu is. Waarschijnlijk een utopie in deze snel ontwikkelende wereld. Toerisme ontwikkelt zich ook hier waardoor bijvoorbeeld de locale Himba stammen in hun gedeeltelijke nomadenbestaan beïnvloed raken en daardoor tradities loslaten. Daarbij komt ook nog dat de Namibische en Angolese regering het plan hebben om hier een nieuw stuwmeer voor energiewinning aan te leggen. Het zou een verwoestend effect op Kaokeveld hebben, maar tot nu toe weten natuur- en belangenorganisaties de plannen tegen te houden.

Afijn, check de foto’s maar snel want zeker voor Namibië zeggen de beelden meer dan woorden.

1. Petra & Paul:
    Hi,

Echt heel gaaf! En stoere bak! Weer een reisbestemming op ons lijstje erbij :) dachten we dat ons lijstje dit jaar wat korter zou worden, echt niet, hij wordt alleen maar langer!

Dikke kussen vanuit Kalimantan/Borneo,

Pe
  2. simone:
    Ha Jo&Jo,

Ziet er weer erg goed uit. Mooie bak!
    Hier alles prima.

Tot horens.

X Simone
  3. caroline:
    26 april 2010
    Hey luitjes, wauw adembenemend....! Ik ga dat ook allemaal zien. Elke keer na het lezen van jullie berichtje krijg ik nog meer zin in mijn vakantie. Blijf genieten en blijf van die mooie berichtjes sturen!
    Dikke kus en tot snel!
    ca
  4. Caro:
    27 april 2010
    Jeee..., het wordt steeds mooier! Ik vergaap me even lekker vanachter mijn WERKcomputer. Nog steeds een paar weken te gaan, heerlijk!
  5. Frouke:
    He Joyce en Jochem,
    wat een feest weer om jullie belevenissen en foto's te lezen en zien! Jullie komen echt ogen tekort of niet?! Wat een prachtige natuur en dieren!!Super, super, super! Geniet nog maar lekker!
    Liefs Frouke
  6. Fred:
    Ha Joyce & Jochem,

Wat een prachtige foto's van jullie reis door Namibië.
    Very impressive!!!
    Geniet nog van de verdere trip.

Groetjes, Angela & Fred
  7. Mams en Paps:
    28 april 2010
    Hoi J & J

Stoere auto zeg. Gaaf. De foto's zijn weer prachtig. Wat een overweldigende natuur. Volgens mij moeten we er toch een keer naartoe om dit met eigen ogen te aanschouwen.
    Het blijft genieten voor jullie.

Liefs, Harry en Willy
  8. Linda (van Hout):
    7 mei 2010
    Heej Jochem en Joyce,

Wauw, wat een mooie foto's!! Echt heel mooi om te zien... echt een droomreis! Hopelijk eentje die wij ook nog ooit gaan maken :-)

Geniet er nog van, en de groetjes uit Vught!!

Linda
  9. Frouke:
    12 mei 2010
    Ha luitjes,
    ik was nog ff bang dat jullie misschien in dat vliegtuig zaten..... maar ik zag dat je net op Sharona's blog had geschreven Joyce; gelukkig!!!!Zijn jullie nu in Mozambique, vast ook mooi daar!?
    liefs Frouke
  10. Sandy:
    12 mei 2010
    Hi Jochem en Joyce, gelukkig zaten jullie niet in dat vliegtuig........ik schrok even heel erg!

Wanneer is jullie laatste dag?

Geniet er nog maar van zolang het nog kan!!

Liefs,

Sandy