Mooiste plekjes van de wereld

3 maart 2010 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

Swaziland, Hluhluwe, St.Lucia, Drakensbergen en Lesotho

Na de wilde dieren van Kruger zijn we richting het koninkrijk Swaziland vertrokken. Dit is een geheel opzichzelfstaand land(je) met eigen munteenheid en geregeerd door de koning (met 14 vrouwen en 23 kinderen!!). Via een heel kleine en nog heel eenvoudige grensovergang reden we het land binnen. Hobbel de bobbel, flink door elkaar geschud, de wegen dat was even andere koek dan we gewend waren. Meteen al een heel mooie omgeving met veel mensen langs de weg. We zijn naar het Mlilwane National Park gereden. Daar hebben we bij een heel relaxte backpackers middenin het park (met super uitzicht) een paar dagen overnacht. In het park zelf hebben we ook een mooie wandeling gemaakt waar je vrij langs bv zebra’s, zwijnen en impala’s kan lopen.

De toegangsweg naar het hostel kwam langs een klein dorp. Iedere keer als we er langsreden werden we achtervolgd door veel kinderen die helaas ook soms om geld bedelden. Geld hebben we niet gegeven, maar we hadden ballonnen en dat vonden ze nog niet eens zo gek met al die kleurtjes op de camper. Dat paste er wel bij.

Bij de backpackers ook een vrouw ontmoet van Artsen zonder grenzen die in Swaziland is om de mensen voorlichting te geven over het grote probleem: aids. Swaziland is een vergeten land daarin vertelde ze. Bij de grensovergang naar Swaziland zagen we een poster hangen tegen aids en de mensen konden hier condooms gratis meenemen.

Terug in Zuid Afrika bezochten we Hluhluwe, een ander groot wildpark, maar dit keer hebben we heel veel witte neushoorns gezien, wauw! Bij eentje reden we per ongeluk wel erg dicht langs en die draaide zijn kop echt met een ruk om zodat wij enigszins de zenuwen kregen en snel zijn doorgereden. Een open raam en dan die megagrote hoorn best dichtbij is toch niet zo relaxt…en ze zijn ook best groot…en kunnen ook echt heel snel zijn…al lijkt dat niet zo.

Toen van de dieren naar de mensen…St Lucia is een plaatsje aan de kust met vrij veel toeristen en een heel mooi wetland gebied. We ontmoetten hier een Nederlands stel, Paul en Marja. Ze maken in een zelfgebouwde camper een reis van 5 jaar over de hele wereld. In een lokaal restaurant een fantastisch lekker zeebanket gegeten (kreeft, gamba’s, calamaris, mosselen). Overdag vanuit St Lucia het achterliggende wetland park bezocht met weer geweldige uitzichten over ruige zee en mooie stranden. Met een boottocht over het binnenmeer heel veel nijlpaarden gezien.

De afgelopen week zijn we verder landinwaarts gereisd naar de Drakensbergen, een waanzinnige omgeving. Hier moet echt al wel eens een film zijn opgenomen. Dat kan niet anders. Rotspartijen met de naam “Amphitheater”, watervallen, ondergaande zon, kloven, je voelt je piepklein in dit landschap. Hier een lange hiketocht gemaakt van 6 uur! Met veel klimmen en klauteren, dus aan de conditie wordt toch ook nog wel eens gewerkt.  De camping waar we staan heeft uitzicht op deze omgeving, echt weer een “beste plekje”.  Tijdens ons verblijf hier zijn we veel opgetrokken met een gezellig stel uit Londen: Anthony & Claire. We hadden elkaar al in Swazi 2x ontmoet op een andere plek en nu weer hier. Wat is de wereld van de backpacker toch klein.

Vanuit de Drakensbergen zijn we een dagje de grens over gegaan, dit keer naar Lesotho, naar een afgezonderd deel in het noord oosten. Ook weer een koninkrijk apart, helemaal omgeven door Zuid Afrika. We hebben een dag onder begeleiding van een gids daar rondgelopen en gereden. Dachten we dat Swaziland al heftig was om te rijden, in Lesotho zijn de wegen echt “een uitdaging”, dus met de camper zou dit tripje ook niet zo’n goed plan zijn. Een heel bijzondere dag was het. Lesotho is ook weer prachtig, hele ruige omgeving, echt een stukje terug in de tijd. Mensen lopen of gaan te paard, geen water in de huisjes alleen op centrale punten en geen elektriciteit. Vlaggen geven aan in welke hut je vandaag zelfgebrouwen bier kan drinken of waar een dier geslacht is om te eten. We hebben een community school bezocht voor kinderen voor wie het te ver is om naar de public school van de overheid te lopen. Deze school heeft ongeveer 130 kinderen uit de omgeving. Meer dan de helft hiervan (70) is wees door vooral aids en ook de minder goede leefomstandigheden. In dit gebied hebben ze ook niet altijd en snel de beschikking hebben over geneesmiddelen en een dokter, die is er hooguit 1x per maand.
Ook al is het prachtig en warm weer, de inwoners van Lesotho (de Besotho) dragen vaak een deken over hun kleding. In de tijd dat de Britten in Lesotho kwamen, hebben zij de bevolking dekens gegeven en dat houdt de huidige bevolking nog altijd in ere. Het laagland van Lesotho schijnt iets meer ontwikkeld te zijn. Misschien gaan we dat nog zien.

We gebruiken veel de woorden “geweldig”en “fantastisch” en dat dekt eigenlijk nog niet eens ons gevoel. We hebben het idee dat we de mooiste plekjes van de wereld mogen zien! We reizen nog steeds met heel veel plezier door dit land en er is genoeg stof tot nadenken en we hebben het er regelmatig over. Het verschil tussen blank en zwart en rijk en arm. Wat moet je wel doen/geven en wat niet. Ingewikkeld, maar erg interessant.

1. Caro:
    Hee JoJo!
    Hopelijk plaatst ie dit berichtje wel... Ik zie mijn eerdere niet terug, maar hoe dan ook.... het is allemaal weer erg jaloersmakend om te lezen! Super hoor...
  2. Henny van Engelen:
    4 maart 2010
    Allo-allo, hier weer de gecensureerde versie van het thuisfront :).
    Hardstikke mooie foto's, je moederrrr is er errug verguld mee!!
    Leuk al die locals en lijkt me heel leuk om praatje mee aan te knopen. Weet je zeker dan het ballonnen waren......?

Groetjes
    Henny
  3. Marjolein:
    Hoi luitjes!

Gelukkig gaat hier de lente binnenkort ook beginnen, want anders zijn al die mooiweerfoto's helemaal niet te handelen! Looking great! Kun je die camper niet importeren?

Hier alles onder controle. Gisteren verkiezingen gehad. SP gehalveerd, CDA fors verlies, GB de grootste en net als VVD 5 zetels (dat betekend kortweg dat allebei onze vriendinnen in de raad komen!!). Onze Ben heeft het met 4 zetels ook niet slecht gedaan (in de rest van het land PvdA fors ingeleverd). Spannend dus hoe de coalitiebesprekingen gaan lopen.

Op SHP zijn de werkzaamheden flink begonnen. De weg is al goed zichtbaar in het bos.. als morgen de rechtbank de vovo niet toewijst voor Kampdijklaan dan zijn alle hobbels inzake de kapvergunning ook voorgoed verleden tijd...
    Ook de eerste grote transactie is een feit, dus we hebben de champagnekurken hier laten knallen!

Kortom: eigenlijk stapelen de mijlpalen zich op sinds jullie vertrek... :-)

De mijlpalen zijn niet alleen zakelijk, Marcel belde vandaag ook nog met een bericht waarvan ik begreep dat het jou ook al heeft bereikt. Goed zeg!!!

Je hoeft dus nog niet huiswaarts te keren we redden ons vooralsnog wel... Geniet lekker en onbezorgd van jullie superreis. Maarrehhh, willen jullie er alsjeblieft ook een keer een verregende foto ofzo bij doen voor ons achterblijvers???

Overigens was de carnaval weer helemaal top in Oeteldonk. We hebben de maandag omgedoopt tot Vromdinnenavond, maar je mag volgend jaar best aansluiten als je je vrouwelijk weet te kleden. Ik heb nog wel een voorbeeldfoto van een paar jaar geleden...

We wachten de nieuwe berichten en foto's weer af..

Heel veel groetjes Marjolein
  4. Stefan:
    5 maart 2010
    Wow! Mooie foto's en boeiend verhaal! Vanuit Sydney wens ik jullie nog heeeeeeel veeeeeel plezier en mooiste plekjes op aarde toe! :-) Ciao, Stefan ps: ik heb al een lowlandskaartje...
  5. willem:
    7 maart 2010
    ha JJ,
    Prachtig om weer te lezen, zeker als het gaat om Drakensbergen, heb ik ook mooie herinneringen aan. Geniet ervan, maar het zal jullie hele leven bij blijven. Twintig jaar geleden was aids al het grote probleem in ZA, en als ik het nu lees is het alleen maar groter geworden. Die neushoorn denkt waarschijnlijk dat jullie je neus niet in andermans zaken moet steken.
    Verkiezingen zijn geweest, CDA is met de hakken over de sloot op drie zetels gebleven. Coalitie zal waarschijnlijk GB en VVD zijn met PvdA of CDA. Je zult het wel horen over een paar weekjes.
    Tot slot blijft het hier lekker fris en gaat alles zijn gangetje.
    Veel groeten, Willem
  6. Marja:
    8 maart 2010
    He Jochem en Joyce,

We hebben jullie gevonden! Na het zien van jullie foto's betwijfelen we of we toch naar Lesotho en Drakensberg hadden moeten gaan...
    Swaziland hebben we ongeveer helemaal gezien en vonden we ook geweldig. Nu op weg naar de door jullie aanbevolen plekjes!

groetjes Paul en Marja
  7. Sharona:
    8 maart 2010
    Yeeaaaah! Jullie zijn al bijna bij mij!! Mooie foto's weer!
    Tot gauw!!!

=xxx=
  8. Marcel:
    14 maart 2010
    Ziet er allemaal fantastisch uit. Wel weer iets anders dan alle freubelstress dingen zoals we die in Nederland zien. Toch knap dat je nog wat foto's hebt kunnen uploaden...en dat met een houten internet verbinding!! Blijf het allemaal volgen. Met Deb gaat alles trouwens voorspoedig. Morgen 14wk!!
    gr. Marcel
  9. Will:
    16 maart 2010
    Haalo JJ,

Om maar even in de termen van jullie vrienden te praten, ik heb de mail van je moeder gekregen maar dat snap je ook zonder uitleg, Jochem.
    Geweldig , wat een leuke trip en ontzettend ondernemend, jullie genieten en dt is punt 1. Wij, zoals ik mogen dat dan meekrijgen vanaf de zijlijn, een een woord fantastisch. Geniet erven maar dat doen jullie zondermeer en graag nog veel informatie, wees alert en zorg goed voorelkaar en vooralneem zoveel mogelijk mee
    in je backpackage. Liefs Will
  10. Petra & Paul:
    Hi lieverds!

Super mooie foto's, de leukste vind ik de foto van Joy met de kids! Krijg je een kusje? Super lief! En wat een prachtige natuur. Wie weet onze volgende bestemming :)

Hier alles toppie, net 3 dagen genoten van de wereldstad Hong Kong & de dim sum. Vandaag vliegen we naar Hanoi, op naar het avontuur in Vietnam! Waar we weer lekker de bush bush in gaan trekken. We zijn het nog ni zat :). Wel missen we jullie heeeeeeel erg! Veel plezier met Oon.

Dikke kussen Pe
  11. Miranda:
    18 maart 2010
    Wow! Witte neushoorns? Zijn die niet heel zeldzaam? Gaaf hoor om zo dichtbij de dieren te zijn. Lijkt me heel indrukwekkend. Hier in NL heb ik ook al een beetje een junglegevoel.. Ik heb muizen die te slim zijn om in mijn vallen te stappen!
    X Mier
  12. Josien:
    Hoi Joyce,
    We zouden je op de hoogte houden maar binnenkort komt Crotonville toch echt naar Afrika en voelen wij ons nog meer verbonden met je.
    De LDC is 19-23 April in Zuid- Africa met Ruth
    Facilition ans Selling Funcamentals in April met Willie in Nigeria.
    Ik wou dat ik mee kom.
    Hier vandaag de eerste lentedag met 18 graden
  13. sas:
    22 maart 2010
    hey luitjes

wat een ontzettend mooie foto's, prachtig! Jullie vermaken je zo te zien goed:) Leuk om te lezen dat jullie zoveel verschillende mensen ontmoeten. Jullie reisverslagen zijn om te smullen!!
    We wensen jullie nog veel plezier en mooie ervaringen toe!!

x de voetsjes
  14. Gerrit:
    29 maart 2010
    Hoi J&J, wat een mooie verhalen en prachtige foto's, jullie maken mooie en leuke dingen mee hoor. We hebben hier aan het thuisfront heel wat af te genieten met de goe gemeente (op z'n Vlaams ;-) Veel plezier en geniet er maar van, grtz GM.
  15. José:
    30 maart 2010
    Hoi,

Wat een mooie foto's en wat een mooie koppies. En Jochem, heb je die foto van die neushoorn echt zelf gemaakt?
    Heel veel plezier nog. Geniet ervan!

groeten José